waarom bewegen elektronen en die elektrische stroom in tegengestelde richting?

dus elektronen van b naar a
en elektrische stroom van a naar b

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.1K
kierkegaard47
7 jaar geleden
Simpelweg omdat de stroomrichting zo gedefinieerd is. Dat de electronen, die in eerste instantie verantwoordelijk zijn voor het verschijnsel electrische stroom in feite een "negatieve" lading hebben, werd pas later ontdekt. Voor hetzelfde geld waren plus en min indertijd andersom gedefinieerd, en dan was deze 'tegenstrijdigheid' (die dus geen echte tegenstrijdigheid is) er niet geweest.

Antwoorden (1)

De eerste onderzoekers die zich met elektriciteit bezig hielden dachten dat elektrische stroom werd gevormd door de beweging van positief geladen deeltjes. Ze kozen er daarom voor om een positieve stroom te definiëren als lading die van de positieve naar de negatieve pool van een spanningsbron loopt.
Pas veel later werden negatieve elektronen ontdekt en werd duidelijk dat die verantwoordelijk waren voor de stroom. Men hield echter vast aan het vertrouwde patroon van positief naar negatief.

https://books.google.nl/books?id=CfycrAgQapcC&pg=RA1-PA26&lpg=RA1-PA26&dq=waarom+bewegen+elektronen+en+die+elektrische+stroom+in+tegengestelde+richting?&source=bl&ots=dKFNIyCN9k&sig=7RK56PW5orqb3C3jaRI9gVb2z6c&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwjh6JWk-bLRAhXIDxoKHb_pA5UQ6AEIXTAJ#v=onepage&q=waarom%20bewegen%20elektronen%20en%20die%20elektrische%20stroom%20in%20tegengestelde%20richting%3F&f=false

Toegevoegd na 3 dagen:
Het begon met Benjamin Franklin die de opgewreven glas als positief benoemde en amber en rubber negatief. Franklin noemde dit elektrisch vloeistof/vuur, bij positief had je teveel vuur en bij negatief te weinig van dat vuur.
Hij had, achteraf gezien dus, 50% kans om opgewreven glas als positief te zien en dus als met een teveel vuur, echter ongelukkigerwijs voor ons, had hij net verkeerd gekozen, omdat opgewreven glas juist elektronen erbij krijgt en dus negatiever wordt.
erotisi